top of page

Porucha čepu řízení - klepání při zatáčení , vůle ve volantu a další příznaky

  • Autoservis
  • 21. 4.
  • Minut čtení: 2

Čepy řízení jsou klíčovým prvkem řízení každého automobilu. Jejich úkolem je přenášet pohyb volantu na kola a umožnit tak přesné zatáčení. Kvůli své poloze a mechanickému zatížení patří mezi nejnámahanější součástky podvozku, a jejich opotřebení nebo poškození může mít zásadní vliv na bezpečnost jízdy.


V tomto článku si posvítíme na konstrukci čepů řízení, jak poznat jejich poškození, jaké jsou nejčastější příčiny poruch a na co si dát pozor při jejich výměně.


Konstrukce čepu řízení


Čep řízení se skládá z kulového kloubu, který je uložen v kovovém pouzdře a chráněn manžetou (prachovkou). Uvnitř kloubu se nachází mazivo, které zajišťuje plynulý a tichý chod. Čepy řízení musí být extrémně pevné a zároveň umožňovat určitou míru pohybu v různých osách.

Kvalitní čepy jsou vyrobeny z tvrzené oceli a jejich životnost je značně ovlivněna způsobem jízdy, stavem silnic i kvalitou pravidelné údržby.



Jak se projevuje porucha čepu řízení


Porucha čepu řízení se může projevit několika způsoby, které ovlivňují bezpečnost a komfort jízdy, ale i samotnou ovladatelnost vozidla. Mezi nejčastější příznaky patří:


  • Klepání nebo bouchání při přejezdu nerovností

  • Volant má vůli nebo reaguje nepřesně

  • Nerovnoměrné sjíždění pneumatik

  • Nestabilita ve vyšších rychlostech

  • Zvýšená hlučnost při zatáčení


Pokud se některý z těchto příznaků objeví, doporučuje se co nejdříve zkontrolovat čepy v servisu nebo alespoň při zvednutém voze.


Požadavky na kvalitní čep řízení


  • vysoká odolnost vůči opotřebení

  • ochrana před vnikem nečistot a vody (kvalitní manžeta)

  • pevnost a stabilita za všech podmínek

  • schopnost vydržet dynamické síly řízení a brzdění


Nejčastější poruchy čepů řízení


  • Opotřebení kulového kloubu – projevuje se vůlí a klepáním

  • Poškození manžety – únik maziva, pronikání nečistot

  • Zarezlý nebo zatuhlý čep – omezení pohybu kloubu

  • Deformace po nárazu – např. při najetí na obrubník

  • Nesprávná montáž – špatné dotažení nebo nesprávná geometrie



Příčiny poruch čepu řízení


1. Vnější vlivy

Špína, voda, sůl nebo kamínky mohou poškodit manžetu, a tím zkrátit životnost čepu.


2. Mechanické namáhání

Jízda po výmolech, obrubnících nebo terénu zvyšuje zatížení čepů a urychluje jejich opotřebení.


3. Nedostatek maziva nebo špatná montáž

Příliš utažený nebo špatně nasazený čep může mít omezený pohyb a rychle se poškodit.


Závěr a doporučení


Poruchy čepu řízení nejsou vidět na první pohled, ale jejich důsledky mohou být vážné. Pravidelná kontrola (například při výměně pneumatik nebo geometrii) může zachytit opotřebení včas. Při zjištění závady je nutná okamžitá výměna – čep řízení je totiž klíčový pro bezpečné ovládání vozidla.

 
 
 

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page